נועם קוריס משרד עורכי דין ומגשרים טל'-077-7060058

יום שבת, 30 באוגוסט 2014

טוב מראה עיניים...

עו"ד נועם קוריס: למה רכבת ישראל לא נותנת הנחה במחיר הכרטיס?
בית המשפט העליון דחה לאחרונה עתירה שהוגשה על ידי עמותת כן לזקן בעניין הנחה בסך של 50% ממחירי כרטיסי הנסיעה, בהתאם לחוק האזרחים הוותיקים, התש"ן-1989 (להלןהחוק ולמרות. שהרכבת  מעניקה לאזרחים ותיקים הנחה של 50% מדמי הנסיעה בתחבורה ציבורית רק לנוסעים באמצעות כרטיס 'רב-קו', ולא לאלו הנוסעים באמצעות רכישת כרטיס נייר רגיל.

פרקטיקה זו של רבת ישראל, מונעת בפועל את קבלת ההנחה לידי חלק מהזכאים לה, כאשר הם זקוקים לנסיעה חד פעמית בלבד או רוכשים מכל סיבה אחרת, כרטיס בודד ולא רב קו.

לטענת עמותת כן לזקן, מדיניות זו – שזכתה להסכמת שר התחבורה – מנוגדת ללשון סעיף 10 לחוק, הקובע במפורש כי ההנחה "תינתן על כל סוגי הכרטיסים הקיימים בתחבורה הציבורית". העותרת עמדה על הקושי והטרחה הכרוכים בהנפקת כרטיס הרב-קו עבור אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, המצדיקים גם הם את קבלת העתירה.

בית המשפט העליון קבע, שסעיף החוק, שנוסף במסגרת תיקון לחוק האזרחים הותיקים לפני כ-20 שנה, מתייחס אמנם ל'כרטיס', שהוא "פתק, פיסת נייר או קרטון, שרשום עליה דבר מה" (מילון אבן-שושן המרוכז – מחודש ומעודכן לשנות האלפיים, 2006); אולם אין הכוונה לפתק הפיזי, אלא לזכות הטמונה בו – הסדר הנסיעה שהכרטיס מייצג. כוונת הסעיף היא, אם כן, שההנחה הניתנת לאזרחים ותיקים תינתן להם עבור כל סוג של הסדר נסיעה שנמכר לציבור.

בית המשפט העליון הוסיף, כי המדינה מחויבת להעניק לאזרח ותיק אפשרות לרכוש את כל הסדרי הנסיעה המוצעים בתחבורה הציבורית בהנחה של 50%. אופן המכירה נתון לשיקול דעתה, בשים לב לצורך לזהות את האזרח הוותיק המעוניין בהנחה. ההחלטה למכור כרטיסים אלו באמצעות שימוש ב'רב-קו' בלבד אינה מנוגדת, אפוא, לדין – ובלבד שניתן באמצעותו לרכוש את כל הסדרי הנסיעה הנמכרים.

עו"ד נועם קוריס בוגר תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר אילן, משרד נועם קוריס ושות' עורכי דין עוסק במשפט מסחרי מאז שנת 2004.


יום שישי, 22 באוגוסט 2014

אברהם לינקולן: "תנו לי שש שעות לכרות עץ ואני אשתמש בשעה הראשונה כדי להשחיז את הגרזן."

"תנו לי שש שעות לכרות עץ ואני אשתמש בשעה הראשונה כדי להשחיז את הגרזן."